HARE GESCHIEDENIS
In Augustus 1914 bestond er slechts ééne compagnie welke deel uitmaakte van de genie der versterkte stelling Antwerpen.
In Februari 1915 was er een bataljon van 2 compagnies (800 man); in Mei 1917 waren er 3 compagnies (1.400 man); in Mei 1918: 4 compagnies (1.950 man).
VOORNAAMSTE VERRICHTINGEN IN WERKEN
1914: – Werken te Antwerpen.
– Vervaardigen, besturen en bewapenen van pantsertreinen.
– Vernielingen (Aalst-Denderleeuw).
1915: – Van 2 Januari af verzekert het algeheel den dienst der buurtspoorwegen en der spoorwegen met gewoon spoor in de gansche zone ten Oosten van Adinkerke, en zulks tot het offensief van 1918.
– Aanleg van den afleidingsbuurtspoorweg van Veurne.
– Aanleg van den spoorweg Adinkerke-Klein Leisele.
– Aanleg van de spoorwegen der bakkerij te Adinkerke.
– Aanleg van den buurtspoorweg Klein Leisele-Hoogstade-Linde.
1916: – Aanleg van sporen: Veurne-Koksijde-Oostduinkerke mei stellingen van Zware Spoorwegartillerie.
1917: – Oprichting van stellingen van Zware Spoorwegartillerie te Avekapelle.
– Vergrooting van het station van Koudekerke.
– Opnieuw aanleggen van door de Duitschers vernielde sporen in de Somme en de Oise: Rebecourt-Noyon; Flavy-le-Martel-Tergnier; Ham-Foreste (40 km. spoor en 137 km. brug).
– Aanleg van sporen: Avekapelle-Fortem-Izenberge; Fortem-Grognie; Hoogstade-Loo-Fortem voor het offensief in Vlaanderen.
1918: – Aanleg van het spoorwegnet van 0,60 met mechanische tractie.
– Opbreken en voorbereiden van de vernieling der sporen op het Belgisch front.
– Herstellen van sporen tijdens het offensief (October-November):
Boezinge-Kortemark-Torhout-Brugge; Brugge-Oostende; Brugge-Brugge (dokken); Brugge-Landegem-Drongen; Brugge-Eekloo-Evergem; Gent (Antwerpsche Poort)-Meirelbeke-Melle-Kwatrecht.
– Aanleg van den buurtspoorweg Tournehem-St-Homelin.